Een manager moet in samenwerking met de HR mensen aantrekken die daadwerkelijk bijdragen aan de doelstellingen aan het bedrijf en deze mensen faciliteren zodat zij hun werk kunnen doen. Goede mensen doen over het algemeen de goede dingen met weinig sturing.
In de praktijk kom ik vaak het tegenovergestelde tegen, solitair opererende afdelingen met geheel eigen doelstellingen en niet de juiste mensen of samenstelling van mensen.
Het is mij ook opgevallen dat veel managers mensen aannemen met vergelijkbare competenties en met een vergelijkbaar karakter aantrekken. Dit zorgt natuurlijk voor een herkenbare, veilige omgeving voor het gehele team. Maar draagt een dergelijke samenstelling bij aan het grotere en kleinere geheel? Mijns inziens niet.
Het “out-of-the-box” denken waarover veel geroepen wordt is in dit kader mensen verzamelen die andere competenties hebben dat de manager. Ik heb vaak gezien dat teams grotendeels uit het zelfde type persoon bestaat. Zelfs ondanks het feit dat ze vaak door de belbin-ballenbak heen gehaald zijn.
Gebruik dergelijke modellen juist om diversiteit in jouw team aan te brengen. Soort zoekt vaak soort, een zeer menselijk iets natuurlijk.
Selectie van mensen is meer dan redeneren vanuit feiten uit een CV, het is een puzzel die persoonlijkheden, ambitie, achtergrond en diverse soorten intelligentie beslaat. Wat voor effect heeft iemand met zeer veel energie en drive op een gematigde binnenvetter. Waarom is een kritische zwartkijker nodig in een team en de altijd enthousiaste collega?
Naar mijn mening worden de beste teams gevormd door een selectie van constructieve personen die kritisch, intelligent (zowel een gezond I.Q. als E.Q.) maar nooit negatief zijn. Als de manager van deze groep door duidelijke kaders te stellen betreft grenzen en doelen de meeste personen in het team mee weet te krijgen en hen goed weet te faciliteren, zonder gedwongen hiërarchisch te zijn, zal dit zeker leiden tot succes.
Verder is een manager er om het team te begeleiden, en is het team er niet om hem of haar te dienen. Helaas wordt deze mening niet altijd gedeeld.
Bespaar niet op goede mensen, met hen kan je meer werk aan. Veel kapitaal wordt vernietigd door salarissen van mensen die niet op hun plek zitten.
Aan het begin van mijn carrière werd ik vaak aangeraden om trainingen te doen om zaken te verbeteren waar ik geen aanleg voor had. Alleen om tegen een opdracht gever te kunnen zeggen, maar ben hierin gecertificeerd hoor en een mogelijke vraag was voorkomen! Hier ben ik al snel mee opgehouden. De afgelopen jaren is mij duidelijk geworden dat je alleen maar energie in zaken moet steken waar je wel goed bent, zaken waar jij niet goed in bent moet je door mensen laten uitvoeren die hier wel goed in zijn. Dit kost minder energie, en zet je in jouw kracht. Dit is een essentieel inzicht om een winnend team neer te zetten. Weet jij waar jij goed in bent? En waarschijnlijk nog essentiëler, waar jij niet goed in bent?